265
226
269
Strefa ekspertów HVACR

Wentylacja w bloku - wyjące okna

Witam,
mieszkam w 10 piętrowym bloku, w którym w wakacje zainstalowano wentylację mechaniczną. Wszystko było ok, pomimo głośnej pracy w kominach, do czasu, gdy na dworze zrobiło się zimno i trzeba było zamykać okna. Zamknięcie okien powoduje, że wyją. Nie pomogło zaklejenie otworów wentylacyjnych. Okna non stop wyją. Pomaga rozluźnienie klamki, ale wtedy w mieszkaniu robi się niesamowicie zimno.
Administrator budynku załamuje ręce i radzi zainstalować jakieś okrągłe regulowane kratki, z kolei kominiarz twierdzi, że pobór powietrza jest w normie.
Nie wiem co robić, poza tym, że albo w końcu zamarznę, albo zwariuję od wycia. Okna mam plastikowe. Gdy wszystkie są zamknięte, po przystawieniu dłoni do ramy czuć jak powietrze jest zasysane do mieszkania.
Nie znam się, ale nie wydaje mi się ta sytuacja normalną.
Doradźcie proszę, co robić. Czy te regulowane kratki rzeczywiście mogą pomóc? może jakieś nawiewniki czy coś?
pozdrowienia
M.

Dodam, że zasysa powietrze w tym wyjącym oknie. Pozostałe okna są szczelne i ciche. Chociaż nie było z nimi problemu do czasu dopóki wentylacja w bloku nie została ruszona. Wcześniej ledwo działała ale było cicho w mieszkaniu, teraz wentylacja buzuje a okno wariuje.
Jeśli to wina okna to co może być problemem? źle założone? nieszczelne?

Hej. Wydaje mi się, że masz problem z uszczelką okna. Przy wentylacji mechanicznej okna powinnaś mieć raczej 100% szczelne, ponieważ nie powinno się łączyć systemu wentylacji mechanicznej z systemem grawitacyjnym (jest to sprzeczne z przepisami). Natomiast dla instalacji grawitacyjnej do tej pory wycinało się fragment uszczelki (teraz jest obowiązek montowania systemu nawiewników, ale to już inna bajka)w celu zapewnienia nawiewu.
Obejrzyj okno wokół ramy, czy nie ma tam wyciętej uszczelki.