265
269
226
Strefa ekspertów HVACR

Podłączenie okapu do wyrzutni powietrza - poziomej czy pionowej? która lepiej?

Witam,

W nowo budowanym domu mam taką sytuację, że jest okap z turbiną zewnętrzną połączoną z okapem kanałami płaskimi 220x90.
Z turbiny jest wylot z zaworem zwrotnym (takie skrzydełka otwierające się w jedną stronę) fi150.
Pytanie:
Jak podłączyć wyrzut powietrza, pionowo czy poziomo?
Mam nad turbiną pionowo usytuowany wolny kominek wentylacyjny zamontowany w dachu spadzistym o fi 125.
W odległości 1,5m od turbiny jest ściana szczytowa, w której mogę zrobić wyrzutnię ścienną z okapem i zaworem zwrotnym.
Którą opcje wykonać, co będzie lepsze wypchnięcie powietrza przez kominek wentylacyjny na wysokość 50cm czy na poziomie pchanie na odległość 1,5m?
Nie mam doświadczenia w takich wyborach, może ktoś podpowie co by wybrał i dlaczego.
Dzięki z góry.

Pisząc turbina masz na myśli wentylator? Bo wentylator a turbina to dwie różne rzeczy. Nie zawór zwrotny, a w przypadku powietrza klapa zwrotna. Skoro masz kominek, to nie ma sensu przebijać ściany. Kominek jak dla mnie wygląda również estetyczniej niż wyrzut ścienny.

Przepraszam za nie fachowość wypowiedzi. Oczywiście nie chodzi o turbinę a o wentylator promieniowy bębnowy zamknięty w metalowym prostopadłościanie, z jednej strony ma prostokątny wlot a z drugiej okrągły wylot (tak jak na załączonej grafice.
Dzięki za odpowiedź.
Moje pytanie wzięło się stąd, że mam dwóch fachowców i jeden chce wykorzystać kominek (co i dla mnie jest logiczne bo właśnie po to go w ten dach wsadziłem) a drugi mówi że kominek "is not good" i żeby przebijać ścianę, bo niby grzybek na kominku będzie utrudniał wyrzut powietrza no i nie będzie przewężenia ze fi 150 na fi 125. Normalnie pewnie i bym nie zawrócił sobie głowy opinią drugiego fachowca, ale pierwszy fachowiec (od kominka) jest specjalistą od szeroko rozumianej hydrauliki, a drugi (od przebicia ściany) specjalizuje się w wentylacji.