Gość: Tomasz
2003-09-10 00:00
Odzysk ciepła ze spalin w procesie spalania butanu
Witam. Czy może ktośz gości na formu spotkał się z urządzeniami (lub rozwiazaniami technicznymi)wentylacyjnymi z odzyskiem ciepła ze spalin. Odzyskane ciepło chcę wykorzystać do ogrzewania powietrza. Tak więc najlepsza by była jakaś centrala z odzyskiem ciepła odpornym na wysokie temp. i środowisko agresywne. Dzieki za każde uwagi
Gość: korzystaj z wyszukiwarki
2003-09-10 00:00
Re: Odzysk ciepła ze spalin w procesie spalania butanu
Gość: Tomasz
2003-09-10 00:00
Re: Odzysk ciepła ze spalin w procesie spalania butanu
Te wypowiedzi już widziałem tyle że mają niewiele wspólnego z tym co potrzebuję z uwagi na to iż ja myślę o instalacji przemysłowej gdzie do odzyskania jest jakieś 200 kW, a nie marne parę kW ja przy piecykach domowych.
Gość: Stanisław
2003-09-11 00:00
Re: Re: Odzysk ciepła ze spalin w procesie spalania butanu
poszukaj w www.klingenburg.de, działamy w Polsce - nasze rotory są w centralach Frapol, Juwent, VBW, Klimor i in. Mamy wersje wysokotemperaturowe. Pozdrawiam, malik@klingenburg.pl
Gość: Tomasz
2003-09-11 00:00
Re: Re: Re: Odzysk ciepła ze spalin w procesie spalania butanu
poszukaj w www.klingenburg.de, działamy w Polsce - nasze rotory są w centralach Frapol, Juwent, VBW, Klimor i in. Mamy wersje wysokotemperaturowe. Pozdrawiam, malik@klingenburg.pl
Wszystko ok. ale przy rotorach niestety nie ma pewności odseparowania strumieni powietrza nawiewanego i usuwanego a to przy spalinach będzie bardzo istotne. Moim zdanie w rachubę wchodzą wymienniki krzyżowe lub glikolowe.
Gość: Stanisław
2003-09-12 00:00
Re: Re: Re: Re: Odzysk ciepła ze spalin w procesie spalania butanu
Jak zajrzysz na stronę, dowiesz się, jakie przedmuchy między stronami występują w rotorach oraz, że w ofercie są też płytowce - dość solidne. Pozdrawiam
Gość: MIKI
2003-09-13 00:00
Re: Re: Re: Re: Re: Odzysk ciepła ze spalin w procesie spalania butanu
Stanisław napisał - "Jak zajrzysz na stronę, dowiesz się, jakie przedmuchy między stronami występują w rotorach oraz, że w ofercie są też płytowce - dość solidne. "
Nie sadzisz, że w tej sytuacji żadne przedmuchy (a nie uwierze, ze pomimo dobrania ciśnień po stronach nawiewu, wywiewu, zastosowania sektorow czyszczaczych itp. zredukujesz je do zera) nie są dopuszczalne ? Tak wiec IMHO obrotowe w tej sytuacji odpadają. A drugie pytanieto co to za określenie wymiennika krzyzowego (płytowego) jako dośc solidny? Co ma solidna obudowe ? Czy oze z grube ścianki ?
Tu est kwestia odpornosci na temperatury (przyznam bez bicia ze nia znam temp. splin po spaleniu butanu) i odpornosci na zawarte w spalinach zwiazki agresywne. Widziale, kilka wyminnikow (nagrzewwnice i chłodnice) ktore były z nierdzewki i to mogło by sie dac zastosować w przypadku czynnika pośredniczacego. Mysle że producenci wym. krzyzowych tez cos mogą na specjalne zamówienie zrobic. A klingenburg to b. zacna firma (bez urazy nie wiem tylko jak jej polska fabryka ... to chyba coś odkupionego po GEA ??
Gość: MIKI
2003-09-13 00:00
Re: Re: Re: Re: Re: Odzysk ciepła ze spalin w procesie spalania butanu
Stanisław napisał - "Jak zajrzysz na stronę, dowiesz się, jakie przedmuchy między stronami występują w rotorach oraz, że w ofercie są też płytowce - dość solidne. "
Nie sadzisz, że w tej sytuacji żadne przedmuchy (a nie uwierze, ze pomimo dobrania ciśnień po stronach nawiewu, wywiewu, zastosowania sektorow czyszczaczych itp. zredukujesz je do zera) nie są dopuszczalne ? Tak wiec IMHO obrotowe w tej sytuacji odpadają. A drugie pytanieto co to za określenie wymiennika krzyzowego (płytowego) jako dośc solidny? Co ma solidna obudowe ? Czy oze z grube ścianki ?
Tu est kwestia odpornosci na temperatury (przyznam bez bicia ze nia znam temp. splin po spaleniu butanu) i odpornosci na zawarte w spalinach zwiazki agresywne. Widziale, kilka wyminnikow (nagrzewwnice i chłodnice) ktore były z nierdzewki i to mogło by sie dac zastosować w przypadku czynnika pośredniczacego. Mysle że producenci wym. krzyzowych tez cos mogą na specjalne zamówienie zrobic. A klingenburg to b. zacna firma (bez urazy nie wiem tylko jak jej polska fabryka ... to chyba coś odkupionego po GEA ??
Gość: Stanisław
2003-09-15 00:00
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odzysk ciepła ze spalin w procesie spalania butanu
Do: MIKI
Świetnie kombinujesz. Prawie wszystko się zgadza. Solidne= grubsza blaszka i mocna obudowa, owszem mogą być z nierdzewki. A jeśli przedmuchy na obrotowym są poniżej 1%- nie dopuszczą?
Pozdrawiam,
S.
Gość: Adam
2003-09-15 00:00
Re: Odzysk ciepła ze spalin w procesie spalania butanu
Spotykamy się z tym "prawie codziennie", zapraszam na www.bodim.pl
Gość: Stanisław
2003-09-16 00:00
Re: Re: Odzysk ciepła ze spalin w procesie spalania butanu
http://www.klingenburg.de/ENGLISH/F_engl.htm - przykłady zastosowań do spalin przemysłowych: patrz pliki .pdf
Gość: MIKI
2003-09-19 00:00
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odzysk ciepła ze spalin w procesie spalania butanu
Do Stanisław: nie znam wytycznych czy 1% spalin ze spalania butanu moze byc w powietrzu nawiewanym. Znasz mozę ? A dwa to 1% ..hm jakby to powiedziec ...wierze ze tak jest w doborach itp., ale rzeczywiestosc ... :-). Ja bym w takim układzie zastosowal krzyzowy lub czyniki pośredniczacy. Widzialem ze klingenburg ma krzyzowce odporna do 650C. To starczy ?
Gość: Stanisław
2003-09-22 00:00
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odzysk ciepła ze spalin w procesie spalania butanu
do MIKI
Jeśli 650C to 650 stC, to takie mamy tylko obrotowce, krzyżowce do 85 stC. Jak chodzi o spaliny butanu z kotła gazowego, to maksymalna temperatura nie przekracza 90 stC, więc krzyżowce mogą być. 650 stC to wyjście z pieca huty metali nieżelaznych. Co do dopuszczalnego przedmuchu spalin - pracujemy nad rozeznaniem wszystkich norm, podobno bodim wszystko już wie.
Pozdrawiam:)
Gość: MIKI
2003-09-23 00:00
Re: Re: Odzysk ciepła ze spalin w procesie spalania butanu
do Stanisława
No fakt to 650C było o obrotowych, zbyt pobieżnie przeczytałem. Ale skoro juz tak dywagujemy to sa jeszcze dwie kwestie. 1. Agresywnośc skroplin i tu pytanie czy wyminnik wytrzyma. 2. Temperatura po wyminniku zakładajac nawet warunki brzegowe może sie okazac ze temp. jest za wysoka i to moze nie dotyczy samego sposobu odzysku, ale rozwiazania ogrzewnia. By-pass z dobra regulacja w przypadku wyboru krzyżowego powinien pomóc. Piszesz że Bodin wie ... no mnoże :-).
Pozdr.
Gość: Mario
2003-09-23 00:00
Re: Odzysk ciepła ze spalin w procesie spalania butanu
Tylko stal nierdzewna (patrz: wkłady kominowe do kotłów tzw. niskotemperaturowych). Temperatura spalin w kotłach niskotemperaturowych niekondensujących 130 -170 C - ( każdy szanujący producent kotła powinien bez łaski podać, a jeśli to nie jest kocioł to producent urządzenia z tym że wtedy należy zwrócić uwagę na stabilność temperatury w czasie). Jeśli jest wyższa to kocioł jest nieekonomiczny, jeśli niższa to para zawarta w spalinach kondensuje. Czy ciepło ma być koniecznie odzyskiwane do powietrza czy może do wody, wtedy wystarczyłby wymiennik rurkowy pewnie tańszy od wymiennika powietrze-powietrze ? Raczej na pewno nie centrala wentylacyjna (na agresywne spaliny musiałby być odporny wentylator silnik, przekładnia pasowa). Tego typu urządzenia są stosowane na statkach do odzysku ciepła ze spalin silników. Proponowałbym zapytać się w GEI lub Alfa Laval.